Visuaalinen viesti menee perille

Tapahtumilla tulee aina olla tavoite. Tapahtuma ilman tavoitetta on kuin voileipä ilman voita – menettelee tuo, mutta mitään ei jää mieleen. Ja pahimmassa tapauksessa mieleen jää yksi asia, tylsyys. Jotta näin ei pääse käymään, tulisi tapahtuman suunnittelu aina aloittaa tavoite ja viesti ykkösprioriteettina.

Tapahtuman järjestäjien tulee miettiä, miksi tapahtuma järjestetään. Onpa tavoitteena sitten lisätä henkilöstön hyvinvointia tai lanseerata markkinoille uusi tuote, tulee tapahtumalle miettiä viesti. Kun viesti on selvillä, on sen suunnittelulla selkeä päämäärä. Ja tällöin myös tavoite, tyytyväisemmät työntekijät tai onnistunut tuotelanseeraus, saavutetaan varmimmin.

Visuaalisuus luo vahvan muistijäljen

Tehokas tapa tuoda tapahtuman viestiä esille on tehdä vaikutus tunteisiin. Me ihmiset emme aina muista yksityiskohtia, kuten väritystä tai huonekaluja. Mutta me muistamme niiden aiheuttamat tunteet itsessämme.

Me muistamme hämmästymisen, haltioitumisen ja rentoutumisen. Muistamme yllätykset, viehätyksen ja naurun. Me muistamme oman tunnetilamme.

Keräämme vahvimmin tietoa ympäröivästä maailmasta näköaistillamme. Kaikki, mitä näemme, vaikuttaa tunteisiimme ja sitä kautta myös ajatuksiimme. Kauniit ja viehättävät asiat luovat positiivisia tunteita ja kertovat omaa tarinaansa tapahtuman järjestäjästä. Parhaimmillaan hyvin suunnittellusta tapahtumasta jää mieleen hyvä olo ja mieli.

Kick Off – Space Camp

Onko yrityksesi pihistelijä vai satsaaja?

Usein tapahtumia suunnitellaan viestin sijasta tekniikka edellä. Tapahtuman järjestäjälle on tärkeintä se, miten musiikki kuuluu tai missä puheet pidetään. Eivätkä nämä missään nimessä ole tarpeettomia asioita. Kukaan ei pidä tapahtumista, joissa tekniikka takkuilee. Mutta tekniikkaa ei pidä nostaa ykkösprioriteetiksi, eikä etenkään visuaalisuuden kustannuksella.

Visuaalisuus on tapa viestiä sanattomasti ja osoittelematta. Visuaaliset elementit luovat mielikuvia ja tunteita, joita ei voi muilla tavoin tuottaa. Esimerkiksi kultainen samppanjabaari tai punainen matto tuovat mielleyhtymiä ylellisyydestä ja luksuksesta. Tätä kautta tapahtuman brändikin mielletään arvokkaaksi. – Vai voitko kuvitella, että Guccin tai Louis Vuittonin tapahtumissa nautittaisiin kuohuviiniä kertakäyttömukeista?

Gaala

Jostain syystä visuaalisuuden tärkeyttä tapahtumamarkkinoinnissa ei kuitenkaan nähdä eikä osata hyödyntää. Myöskään kalustevuokraajat eivät ole nähneet kauniiden ja tapahtuman arvoa lisäävien sisustuselementtien potentiaalia. Tästä syystä kalusteita ja sisustusesineitä joudutaan usein hankkimaan erikseen, jotta tapahtumiin saadaan luotua oikeanlainen tunnelma. Tämä tietysti teettää lisää työtä myös tapahtuman suunnittelijalle, mutta hinta on yleensä kokonaisuuteen verrattuna pieni.

Hyvin suunniteltu on puolivalmis

Ensi kerralla tapahtumaa suunnitellessasi ota hetki aikaa seuraavien asioiden miettimiseen: Miksi järjestän tämän tapahtuman? Mitä haluan tällä tapahtumalla viestiä? Millaisia ihmisiä kohderyhmään kuuluu?

Kun osaat vastata näihin kysymyksiin, voidaan siirtyä suunnittelemaan, miten viestisi välitetään kohderyhmälle mahdollisimman hyvin. Koska raa’asti yleistettynä nivalalainen insinööri innostuu erilaisista asioista kuin Punavuoren hipsteri.

Ja vinkkinä suunnitteluun: Visuaalisuus on äärimmäisen vahva viestinnän ja vaikuttamisen keino. Satsaa ihmeessä siihen kunnolla.