Tapahtumatoimistojen kilpailuttaminen on alan tapa. Asiakkaan kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama nyrkkisääntö, jotta kilpailutus on reilua ja järkevää kaikille osapuolille.
Jokainen tarjouspyyntö on tapahtumatoimistossa ilon aihe. Jokainen tarjouspyyntö tietää tapahtumatoimiston väelle myös rutkasti työtä. Tunteja palaa suunnitteluun ja laskelmien tekoon, rahaa 3D-kuvien ja muun havainnollistavan materiaalin tuottamiseen.
Kilpailutusvaiheessa tehtävästä työstä ei alalla ainakaan vielä toistaiseksi veloiteta asiakasta. Työn laadusta ei silti tingitä: potentiaaliselle asiakkaalle halutaan tarjota mahdollisimman hyvä ja kattava suunnitelma.
Ilmainen kilpailutus on alan käytäntö, jonka tapahtumajärjestäjät ovat joutuneet hyväksymään pelin säännöiksi. Miten pelistä tehdään tällöin reilua? Kuinka kilpailutus sujuu tehokkaasti ja kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla? Se selviää tästä viiden kohdan vinkkilistasta.