Oletko koskaan kuullut sanottavan, että vähempikin riittää? Less is more! Mutta onko se todella totta? Tämä riippuu täysin tilanteesta ja kontekstista.
Kuulen usein asiakkailtani lauseen, että vähempikin riittää. Tapahtumamarkkinoinnin moniosaajana, 20 vuoden alan kokemuksella on välillä haastavaa ymmärtää, että vähempikin riittäisi. Tapahtumien päätarkoitus on nimittäin vaikuttaa ihmisiin ja luoda muutoksia heidän ajattelussaan ja käyttäytymisessään. Se vaatii usein enemmän kuin vähemmän.
Vaikuttamisen tapoja on monia, ja tapahtumien tiedetään olevan yksi tehokkaimmista. Tässä vaikuttaminen tapahtuu kokemuksellisuuden kautta, jolloin mahdollistetaan myös kaikkien aistien hyödyntäminen. Esimerkiksi visuaalisuus, äänet, maut ja jopa tuoksut muodostavat useimmiten yhdessä kokonaisvaltaisen ja voimakkaan tunnekokemuksen, joka jää mieleen. Hyvin suunnitellut tapahtumat, joissa huomioidaan osallistujien tunteet, todennäköisemmin johtavat syvempiin ja kestävämpiin vaikutuksiin. Suunnittelussa on tärkeää kuitenkin ymmärtää, että me ihmiset olemme erilaisia. Se mikä sytyttää sinua, ei välttämättä herätä minussa mitään tunteita. Tässä piileekin niukkuuden sudenkuoppa.
Yritystapahtumissa, erityisesti henkilöstötapahtumissa, kohderyhmä on usein varsin laaja. Ihmiset tulevat eri taustoista ja ikähaarukan ollessa leveä, ainoa yhdistävä tekijä saattaa ollakin vain yhteinen työpaikka. Jos suunnittelemme tapahtumaan vain muutaman ohjelmanumeron, aktiviteetin tai elämyksen, emme voi varmistaa, että jokaiselle osallistujalle muodostuisi ikimuistoinen kokemus.
Otetaan esimerkiksi Pariisin olympialaisten avajaiset. Ottamatta kantaa ohjelman ja esitysten sisältöihin, sillä ne jakoivat vahvasti mielipiteitä, on kuitenkin todettava, että ohjelmatarjonta oli runsasta ja antoi jokaiselle jotakin nähtävää, koettavaa, muistettavaa ja myös puhuttavaa. – Jos jostakin myös tuli kehuja oli se nimenomaan ohjelman runsaus!
Koska tapahtuman tarkoitus on parhaimmillaan luoda ikimuistoisia hetkiä, pyrin suunnittelemaan tapahtumia ja niiden draaman kaarta niin, että ne sisältävät monia pieniä ja suurempia ”elämyspisteitä”, jotka sykähdyttävät ja tarjoavat jokaiselle jotakin. Näiden ”Elämyspisteiden” runsaus tässä kohtaa on siis ennemminkin toivottua, kun ei toivottua. Siispä ajatus siitä, että vähempi riittäisi, kannattaa tapahtumien kohdalla heittää romukoppaan!
– Dana Pikkarainen, Creative Account Director, Founding Partner
Yhteenveto
Tapahtumia suunnitellessa on tärkeää ymmärtää, että niukkuus ei aina johda parhaaseen lopputulokseen. Monipuoliset kokemukset, jotka sykähdyttävät laajaa osallistujaryhmää, ovat avain onnistuneeseen tapahtumaan. Tämä ajattelutavan muutos auttaa luomaan ikimuistoisia hetkiä ja saavuttamaan tärkeimmän tavoitteemme: vaikuttaa merkityksellisellä tavalla. Näin myös varmistamme, että investointi tapahtumaan ei mene hukkaan, vaan tuottaa toivottua hyötyä!
Jos uskot, että vähempi ei riitä, tapahtumamarkkinointitoimisto Sisters Inc. on täydellinen kumppani sinulle. Meillä on näkemystä, asiantuntemusta ja kokemusta vaikuttaa kohderyhmääsi tavalla, joka jättää pysyvän muistijäljen. Luodaan yhdessä unohtumattomia hetkiä, jotka tekevät tapahtumastasi menestyksen ja tukevat tavoitteitasi! Ota yhteyttä!