
Digitalisaatio ja kasvava alustojen sekä kanavien määrä pirstaloivat markkinoinnin yleisöjä. Samassa jatkuva viestinnän tulva turruttaa ja saa aikaan ähkyn. Ajastamme ja huomiostamme kilpaillaan kuin luonnonresursseista. On selvää, että markkinointi on nyt haastavampaa kuin koskaan aiemmin.
Kohtaamme nykymaailmassa valtavan määrän viestejä eri kanavissa, joista suurin osa jää huomiotta. Tämä asettaa haasteen markkinointistrategiaan: miten ja missä kanavissa kohderyhmä tavoitetaan ja kuinka saadaan oma viesti kuuluviin? Markkinoinnissa lähes ainoa ennallaan pysynyt asia on tavoite muuttaa kohderyhmän ajattelua.
”Mitä enemmän viestintä pirstaloituu, sitä enemmän tapahtumamarkkinoinnin rooli on kasvanut.
Tunne markkinoinnin keskiössä
Ihmisinä vaikutumme ja muutamme ajattelua, kun tulemme yllätetyiksi, saamme uusia kokemuksia tai elämyksiä oman tutun arkiympäristön ulkopuolelta. Jokaisen, joka haluaa vaikuttaa, tulisi tavoitella tunteen synnyttämistä, koska tunne ohjaa toimintaan. Parhaiten tunteen synnyttäminen onnistuu kasvokkain kohtaamisissa hallitussa ympäristössä, jossa häiriötekijät pystytään minimoimaan.
Tapahtumamuotoilun avulla kokemuksellisuuden jokainen askel voidaan suunnitella tarkasti ennakkoon: millaisessa ympäristössä ollaan, mitä osallistuja näkee, kuulee, haistaa tai maistaa, ja millaiseksi tapahtuman draaman kaari luodaan. Hyvin rakennetussa kohtaamisessa matkataan eri tunneskaalojen läpi, joihin vaikutetaan aistien kautta. Kun kaikki aistit ovat hyödynnettävissä, kokemuksellisuudesta muodostuu vahvempi ja pitkäkestoisempi muistijälki. Myös osallistujakokemuksen personointi lisää merkityksellisyyttä ja vahvistaa yksilön kokemusta.
Tehokkain markkinoinnin kanava
Tapahtumat ovat tutkitusti tehokkain kokemuksellisen markkinoinnin kanava. Tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta lisää monikanavaisuus. Eheä tapahtumaosallistujan asiakaspolku puhuttelee monikanavaisesti eri vaiheissa; jo ennen tapahtumaa, sen aikana ja jälkeen. Audiovisuaaliset sisällöt eri viestintäkanavissa ja alustoilla sitouttavat yleisöjä ja pidentävät tapahtuman aikajännettä, jolloin viesti kulkee halutulle kohderyhmälle pidempään. Tämä tekee tapahtumamarkkinoinnista entistäkin tehokkaamman, vahvemman ja pitkäkestoisemman vaikuttamisen työkalun.
”Jopa 75% B2B-yrityksistä kertoo kokemuksellisen markkinoinnin olevan markkinointistrategioiden kannattavin taktiikka.
Tapahtumatoimisto on kokemusten, elämysten ja tunteiden luomisen asiantuntija
Meillä tapahtuma-arkkitehdeillä on ammattitaitoa muuttaa asiakkaan viestit kokemuksellisiksi ja löytää keinovalikoimasta ja työkalupakista ne ratkaisut – niin logistiset, tekniset, sisällölliset kuin visuaalisetkin – mitkä parhaiten jalkauttavat brändin tarinaa ja herättävät sen eloon. Kahdenkymmenen vuoden kokemuksella hyödynnämme myös ymmärrystä kohderyhmien tarpeista ja käyttäytymismalleista tapahtumia suunnitellessamme, kertoo Osnat Mangs tapahtumamarkkinointitoimisto Sisters Inc.:ltä.
Artikkeli on julkaistu Talouselämän numerossa 5/2023.
Elämyksellisiä kohtaamisia juhlavuodessa
Stockmann täytti viime vuonna 160 vuotta, mitä juhlistettiin näyttävästi eri toimenpiteillä. Vuoden teema Tunne joka kestää – vuodesta 1862 jalkautui niin kohtaamisiin, tuoteuutuuksiin kuin asiakasetuihinkin. Ikoninen kaupan alan toimija tarjosi inspiraatiota, tapahtumia ja jännittäviä uudistuksia koko juhlavuoden ajan. Sisters Inc. suunnitteli ja tuotti juhlavuoteen useita elämyksellisiä tapahtumia ja ikimuistoisia kohtaamisia.
- 160-vuotisjuhla kutsuvieraille
- Fall Fashion Night -ostosilta
- Henkilöstöjuhla
- Laulaja Chisun keikka Stockmannin lipan päällä
- Stockmann tavarataloissa kiertävä 160-vuotisjuhlanäyttely









Suunnitteletko tapahtuman järjestämistä? Autamme mielellämme juuri teille parhaan ratkaisun räätälöimisessä. Pyydä meiltä tarjous tai varaa veloitukseton sparrausaika tapahtuma-arkkitehtiemme kanssa.