25.11.2022

Näin parannat tapahtumainvestoinnin kannattavuutta

Tapahtumamarkkinointi on tärkeä osa strategisen markkinoinnin keinovalikoimaa. Sen voima syntyy ihmisten perustarpeesta kohdata toisiaan ja jakaa kokemuksia. Tapahtumien avulla luodaan elämyksiä ja kokemuksia, mitkä sitouttavat ihmisiä brändiin ja tukevat yrityksen tavoitteiden toteutumista. Parhaimmillaan tapahtuma on elämys kävijälle ja kannattava investointi järjestäjälle. Mutta miten edellä mainitut voi varmistaa?

Tapahtuman järjestämiselle voi olla monia tavoitteita, miksi se järjestetään. Osa näistä tavoitteista on primäärisiä ja osa sekundäärisiä. Esimerkiksi, primääritavoitteena on lisätä tapahtuman avulla myyntiä tai kouluttaa henkilökuntaa. Sekundäärinen tavoite voi taas olla brändin tunnettuuden tai työpaikan vetovoiman lisääminen. Tapahtuman tavoitteet tulee aina olla huolellisesti mietittynä jo lähtökohdista, jotta niillä on edes mahdollisuus toteutua. Todellisuudessa suuri osa yrityksistä ei tule hyödyntäneeksi kaikkia tapahtuman mahdollisuuksia, jolloin valitettavasti myös paras ROI jää saavuttamatta.

Mieti, mitä tapahtuu ennen tapahtumaa, sen aikana ja jälkeen?

Tapahtuma luo erinomaiset raamit myös laajammalle ja monikanavaiselle markkinoinnille. Ajatus voidaan myös kiepauttaa toisin päin, jolloin tapahtuma on yksi osa yrityksen markkinointia. Niin tai näin, tapahtuman markkinoinnissa on hyvä huomioida kokonaisuus. Kun tapahtuman tuotantoon satsataan paljon resursseja ja rahaa, kannattaa tästä potista varata siivu varsinaiseen markkinointiin.

Tapahtumapolun aikana on useita vaiheita, missä markkinoinnilla on rooli – ennakkomarkkinointi, markkinointi itse tapahtuman aikana, jälkimarkkinointi tapahtuman osallistujille sekä vielä tapahtumasta syntyneiden sisältöjen hyödyntäminen osana muuta markkinointia.

Jättäisitkö houkuttelevan osallistujakutsun laatimatta? Unohtaisitko sosiaalisen median näkyvyyden? Kieltäytyisitkö alan vaikuttajan laajan verkoston tavoittavuudesta? Miksi et vahvistaisi tapahtumaosallistujien muistijälkeä tarjoamalla kuva- tai videokoostetta tapahtuman parhaista paloista? Entä, kannattaako jättää jalostamatta kalliin keynote-puhujan puheenvuorosta blogitekstiä tarjottavaksi kohderyhmälle, joka ei osallistunut tapahtumaan? – Aivan.

Ole viisas ja varmista, että hyödynnät tapahtumamarkkinoinnista koko sen potentiaalin.
Varaa nyt veloitukseton suunnitteluaika asiakkuuspäällikölle niin sparrataan yhdessä!

Jaa somessa
  • Tapahtumajärjestäjä
  • Yritystapahtumat
  • Tapahtumatuotanto
  • Tapahtumamarkkinointi
  • Tapahtumatoimisto
  • Copyright © 2023 Sisters Inc. All Rights Reserved.