Ajankohtaista

Tapahtuma-alan trendit 2023

Tapahtuma-alan viime vuodet ovat olleet vaiherikkaita. Ensin koronapandemia ja heti perään Ukrainan sota energiakriiseineen sekoittivat pakkaa. Vaikka maailmantilanne aiheuttaa jonkinlaista epävarmuutta, tapahtuma-alan odotukset alkaneelle vuodelle ovat positiivisia. Kokosimme viisi kansainvälistä ja meilläkin näkyvää tapahtuma-alan trendiä alkaneelle vuodelle 2023, olkaapa hyvät!

 

Elämyksellisyys livetapahtumissa nousee asian edelle
Livetapahtumien elämyksellisyys on noussut tärkeään asemaan – pitkän etätyöjakson myötä asiasisällön koetaan olevan helposti omaksuttavissa virtuaalisestikin. Jotta ihmiset saadaan paikan päälle ja kaikki aistit vastaanottavaiseksi, tilaisuuden on tarjottava jotain poikkeuksellista ja houkuttelevaa; vaikuttavia elämyksiä, uusia kokemuksia ja asioita, joita ei virtuaalisesti voida välittää.

On kuitenkin hyvä huomioida, että elämyksellisyyden korostaminen ei tarkoita sitä, etteikö tapahtuman asiasisällön pitäisi olla kunnossa. Laadukkaasta sisällöstä saatava substanssi pitää vain tarjota mielenkiintoisella ja osallistavalla tavalla!

Elämyksellisyyden kokemuksia voidaan rakentaa tapahtumamuotoilulla ja teemoituksella, sekä ei-perinteisillä tapahtumapaikoilla ja pop-up tiloilla. Näyttäviä tapahtumamaailmoja voidaan rakentaa myös suuriin ja tyhjiin tiloihin. Oman mahdollisuutensa tuo teknologia, virtuaalisten tilojen ja AR-elementtien tuominen osaksi livetapahtumaa.

Osallistujakokemuksen personointi ja variointi
Livetapahtumia arvioidaan järjestettävän ennätyksellisen paljon. Jotta juuri yrityksen oma tapahtuma jää osallistujien mieleen, on mietittävä tarkoin, miten osallistujalle luodaan ylivertainen tapahtumakokemus.

Erinomainen keino ylivertaisen osallistujakokemuksen rakentamiseksi on personoinnin ja varioinnin mahdollistaminen. Tapahtumilta kaivataan monipuolisuutta ja joustavuutta, jossa osallistujilla on mahdollisuus räätälöidä omanlaisensa tapahtumakokemus. Tutkimusten mukaan yhä useampaa kiinnostaa tapahtumatilassa liikkuminen paikasta ja kokemuksesta toiseen, samalla vuorovaikuttaen muiden kanssa.

Tapahtumien räätälöinnin tueksi löytyy erilaisia sovelluksia ja teknologisia työkaluja, joilla osallistujat voivat mm. rakentaa ja muotoilla itsensä näköisen kokemuksen ja valita kiinnostavia sisältöjä. Lisäksi osallistuja voi rakentaa itselleen profiilin, toimia itse sisällöntuottajana, keskustella ja lähettää kysymyksiä tai osallistua äänestyksiin. Monien sovellusten käyttämä tekoäly aktivoi ja lisää myös verkostoitumista samanhenkisten henkilöiden kanssa.

Tapahtumien järjestäjillä on jatkossakin merkittävä rooli toimia personoidun osallistujakokemuksen kuratoijana, tarjoten toisiinsa linkittyvien aktiviteettien kokonaisuuksia tai vinkkejä osallistujille, jotta heidän saama arvo tapahtumasta on mahdollisimman suuri.

Bonus! Sovellusten ja muiden vuorovaikutustyökalujen myötä myös yritys saa osallistujilta dataa, mikä voi tuoda lisäarvoa, kuten mitattavuutta ja liiketoiminnallista hyötyä jatkoa ajatellen.

Live on pinnalla, mutta virtuaalisuus on tullut jäädäkseen
Jos viime vuosien suurin nimittäjä ollut virtuaalisen kanssakäymisen räjähtävä kasvu, tapahtuma-alan vahvoja trendejä on nyt aito läsnäolo livetapahtumissa. Puramme edelleen myös pandemiarajoituksista seurannutta patoutunutta tarvetta kasvokkain kohtaamisille. Tutkimusten perusteella peräti kaksi kolmasosaa tapahtuma-alan ammattilaisista arvioi livetapahtumien määrän nousevan pandemiaa edeltäneelle tasolle vuodessa tai kahdessa*.

Vaikka livetapahtumat trendaavat, virtuaalisuus on tullut jäädäkseen. Odotettavissa onkin, että lähes jokainen tapahtuma tarjoaa jatkossa hybridivaihtoehdon, eli mahdollisuuden osallistua joko livenä tai virtuaalisesti.

Verkostoitumismahdollisuudet houkuttavat osallistumaan
Verkostoituminen ja yhteisöllisyys ovat yhä useammin syy tapahtumaan osallistumiselle. Monet tapahtumat mainostavat verkostoitumista, joilla tarkoitetaan tosiasiassa vain varsinaisen ohjelman jälkeistä vapaata aikaa tarjoilujen siivittämänä tai chatissa. Verkostoituminen ei kuitenkaan saisi jäädä intuitiivisen toiminnan ja sattuman varaan vaan hyvin toteutettuna se on ennalta suunniteltua – sille on luotu keinoja, työkaluja ja strukturoitu osaksi ohjelmaa.

Toiminnan tueksi löytyy lukuisia ratkaisuja pelillistämisen keinoista teknisiin sovelluksiin, joilla osallistujia ja eri sidosryhmiä saatetaan yhteen ja luodaan aktiivisesti uusia kontakteja. Ne tuovat joko taloudellista arvoa tai muita hyötyjä eri osapuolille. Verkostoitumista ja yhteisöllisyyttä voidaan rakentaa myös tapahtuman ulkopuolella luomalla yksityisiä ryhmiä sosiaalisen median kanavissa.

Bonus! GDPR:n myötä esimerkiksi Googlen evästekäytännöt muuttuvat 1.7.2023 alkaen, minkä seurauksena digimarkkinoinnin kohdentamisen oletetaan vaikeutuvan. Siten tapahtumilla on mahdollisuus nousta entistä merkittävämmiksi verkostoitumisen kanavaksi.

360-ajattelu vahvistuu: Tapahtumat laajenevat ajassa ja markkinoinnillisessa merkityksessä
Digitaalisuus mahdollistaa tapahtuman laajentamisen yhdestä isosta tapahtumasta lukuisiin pienempiin tapahtumiin ja jopa ympärivuotiseen tapahtumasykliin. Se tarjoaa tapahtumayhteisölle jatkuvasti uusia sisältöjä, tietoa sekä verkostoitumismahdollisuuksia.

Tapahtuman aikajänne ja merkitys laajenee myös jälkimarkkinoinnin avulla, jossa tapahtumainvestointi voi tuottaa mielenkiintoisia sisältöjä pidemmälle ajanjaksolle. Huolella suunnittelun ja toteutetun tapahtuman kautta muodostuvien sisältöjen julkaisu jälkikäteen vahvistaa brändiä ja sitouttaa osallistujia pidemmällä aikajänteellä. Tapahtumista saadaan etukäteissuunnittelun ja resursoinnin avulla tuotettua runsaasti materiaalia hyödynnettäväksi myös osaksi muuta markkinointiviestintää.

Tarvitsetko näkemyksellistä osaamista tapahtumasi suunnitteluun ja tuotantoon? Jos onnistuneen ja tuloksekkaan tapahtuman järjestäminen on agendallasi, pyydä meiltä tarjous tapahtumallesi tai varaa veloitukseton suunnitteluaika asiakaspäälliköltämme!

 

JAA SOMESSA

HALUAN LISÄÄ INSPIRAATIOTA

Tapahtuma ei ole vain kohtaamisten areena, vaan parhaimmillaan se mahdollistaa syvällisemmän yhteyden brändien ja osallistujien välille. Jokaisen tapahtuman tulisi olla omistajalleen ainutlaatuinen ja osallistujalle elämys, josta jää pysyvä jälki.
Copyright © 2024 Sisters Inc.
All Rights Reserved.
Tietosuoja | Privacy policy
Sisters Inc.
Miestentie 9, 6 krs,
02150 Espoo
(09) 75151200
myynti@sisters.fi