Usein messuosasto on mielletty vain seiniksi, joilla on kuvia ja tiskillä tylsistynyt myyjä karkkikulho edessään. Me lähestymme asiaa täysin toisesta suunnasta – luovasti ja messutapahtuman koko potentiaali huomioiden. Messuosaston suunnittelussa vain mielikuvitus ja tila ovat rajoina! Suunnittelemme osaston aina yrityksen tarpeiden, toiveiden ja tilamahdollisuuksien pohjalta. Luomme mielenkiintoisen konseptin ja varmistamme nostattavan kävijäkokemuksen.
Vetovoimainen messuosasto ei ole ainoastaan visuaalisesti upea ja brändimielikuvaa tukeva, vaan tavoitteiden täyttämiseksi osastolle mietitään myös sen elinkaari ja eri toiminnallisuudet. Livekohtaamisessa ihmisen kaikki aistit on läsnä, miksi siis hyödyntää vain yhtä tai kahta? Messuosastolla voi olla oma äänimaailma, osallistujan aktivointi, kuten peli tai uusi kokemus, sekä myös herkullista tarjoilua. Se voi myös palvella eri kohderyhmiä eri aikoina, esimerkiksi osastolle voi järjestää oman tapahtuman, kuten mediatilaisuuden tai henkilöstön koulutuksen ennen messujen prime-time aikaa. Kohtaamisten aikana on myös helppo kerätä dataa ja liidejä, sekä jakaa tietoa vaikka pelillistämisen keinoin. Kun kävijä haluaa viettää osastolla aikaa, kynnys vuorovaikutukseen, verkostoitumiseen ja haluttuun toimintaan madaltuvat. Toisin sanoen, tavoitteisiin päästään helpommin.
Kohtaamisten merkitys kasvaa. Tapahtumissa, kuten messuilla, on digimarkkinointiin verrattuna helppo saada kohderyhmän huomio. Lisäksi viestin kohdennettavuus on tehokkainta kun ydinkohderyhmä on jo kokoontunut yhteiseen tilaan. Messuilla kokoontuu usein myös saman alan yritykset ja kilpailijat, jolloin näin toimialanäkyvyys kasvaa. Kannattaa pohtia tarkoin, onko järkevää jättäytyä pois tältä tehokkaalta ja näkyvältä markkinalta.
Messujen aikana yrityksellä on mahdollisuus vaikuttaa myös useampiin sidosryhmiin samanaikaisesti, esimerkiksi jälleenmyyjiin, eri palveluntarjoajiin, mediaan, tavarantoimittajiin, henkilöstöön. Se voi toimia myös rekrykanavana tai mielikuvan rakentajana. Messuissa kannattaa katsoa kokonaisuutta aina huolellisesti ja varmistaa, että osallistumisen tavoite on kirkas ja messujen koko potentiaali tulee varmasti hyödynnettyä, myös jälkimarkkinointi mielessä pitäen – monissa tapauksissa myynti, prosessi ja muut toimenpiteet alkavat konkreettisesti vasta messujen jälkeen.