Miksi tarvitset tapahtumaasi huippuluokan tapahtuma-arkkitehdin?
27.11.2019

Miksi tarvitset tapahtumaasi huippuluokan tapahtuma-arkkitehdin?

 

Dana Pikkarainen, Event Architect, Partner

 

Laadukkaasti järjestetty tapahtuma voi olla kaikkein tehokkain markkinoinnin keino, sillä se vetoaa ennen kaikkea kohdeyleisönsä tunteisiin. Ja erottuva tunne-elämys jättää syvimmän muistijäljen.

Vaikutuksen tekeminen ei kuitenkaan perustu sattumaan, vaan edellyttää tinkimätöntä ja intohimoista suunnittelua. Ja ehdottomasti myös luovuutta, sillä muistijäljen jättämisessä yllätyksellisyys on usein se kaikkein tehokkain tapa.

 

Hyvä tapahtuma-arkkitehti ei tyydy tavanomaiseen

Kun puhutaan arkkitehtuurista, ihmiset muistelevat kaikkein mieluiten Gaudin, Aallon, Le Corbusierin tai Gehryn töitä. Miksi? Vastaus on ilmeinen: koska he ovat luoneet jotain erityisen omaleimaista ja mieleenpainuvaa.

Arkkitehdin työnä on toki ennen kaikkea suunnitella toimivia kokonaisuuksia. Niin myös tapahtuma-arkkitehdin. Se että homma toimii, on tapahtumassakin kivijalka. Kaiken pitää sujua jämptisti. Mutta kuten markkinointiviestinnässä yleensäkin, erottuminen vaatii luovuutta, johon kykenevät vain taitavimmat tapahtuma-arkkitehdit.

Miten tapahtumassa sitten saadaan aikaan arkkitehtuurin mestariluomuksiin verrattava wow-efekti? Kuten edellä totesin, yllättävät asiat jäävät usein parhaiten mieleen. Siksi tapahtumassa täytyy pyrkiä tarjoamaan jotain, jota ei ole muualla koettu.

Toimiva, yllättävä, muistiinpainuva – siinä hyvä peukalosääntö tulokselliselle tapahtumalle.

 

Yllättävä kokemus ei synny yllättäen

Tapahtuma on usein hyvin monimutkainen kokonaisuus, jonka onnistuminen riippuu monesta eri asiasta. Aivan kuten arkkitehdin, myös tapahtuma-arkkitehdin täytyy ottaa lukematon määrä näkökohtia huomioon suunnittelutyössään.

Oman haasteensa luo se, että tapahtuma-arkkitehdin suunnitelmassa kaiken pitää onnistua juuri h-hetkellä – sen jälkeen ei ole enää mahdollisuutta korjailla mitään. Siksi tapahtuman käsikirjoittaminen alusta loppuun toimivaksi ja mieleenpainuvaksi kokemukseksi vaatii runsain mitoin kokemusta ja näkemystä.

Ensikosketus on ratkaiseva kohdeyleisön kiinnostuksen herättämiseksi: jo kutsun pitää erottua edukseen houkutusten tulvasta. Aikataulutus, ihmisten kuljettaminen, aistielämysten tarjoaminen oikeisiin hetkiin, viimeinen fiilis ennen päätöstä…kaiken täytyy olla huolellisen suunnittelun tulosta, jotta haluttu vaikuttavuus saadaan syntymään.

 

Mall of Triplan avajaiset onnistuivat yli odotusten

 Kansainvälisen tason tapahtuma”, kommentoi Iltalehti kirjoittaessaan Mall of Triplan avajaisista. Me Sisters Inc:issä olemmekin todella ylpeitä siitä, että saimme kunnian toimia avajaisten tapahtuma-arkkitehtina ja asiakkaamme sai loistavaa palautetta. Mutta kyllä sen eteen tehtiinkin töitä!

 Avajaispäivien aikana kauppakeskuksen kävijämäärä liikkui puolessa miljoonassa. Näin suuren yleisön mielenkiinnon herättämiseen liittyykin kuvaannollisesti ”miljoona palasta”, joiden pitää toimia täsmälleen suunnitelman mukaisesti. Suunnittelussa on otettava huomioon valtava kävijämäärä ja pidettävä koko ajan mielessä myös asiakkaan eli kauppakeskusoperaattorin lopullinen tavoite: tuoda yrittäjille uutta asiakaskuntaa ja kauppaa.

Esimerkiksi tiettyä kävijäkohderyhmää miellyttävä nimekäs esiintyjä saattaa tuoda paljonkin juuri tätä yleisöä paikan päälle, mutta on tärkeä kysyä itseltään, onko tämä kohderyhmä se oikea vahvistamaan yrittäjien liiketoimintaa.  Osaava tapahtuma-arkkitehti suunnittelee kokonaisuuden niin, että jokainen kohderyhmä saa kokea arvostamansa elämyksen juuri silloin kun on oletettavasti liikkeellä.

Me onnistuimme Mall of Triplan avajaisten kanssa ja ylitimme asetetut tavoitteet. Tapahtuma-arkkitehti voi olla ylpeä työstään!

 

Case: Mall Of Tripla >>

Jaa somessa
Copyright © 2019 Sisters Inc. All Rights Reserved.